vrijdag 10 mei 2013

Recensie site CJP

Recensie CJP.be

Cultuurjongerenpagina onder de loep

Het cultuurplatform CJP, ofwel Cultuurjongerenpagina, is een site waar jongeren onder de 26 jaar terecht kunnen voor het laatste nieuws over wat reilt en zeilt in cultuurland. De site wordt beheerd voor en door jongeren en biedt enkel de content aan die hen interesseert.

De reporters van CJP trekken door heel het land op zoek naar de boeiendste cultuuractiviteiten. Of het nu gaat om muziek, fotografie, beeldende kunst, theater, cinema... Cultuur wordt hier gezien als een breed begrip. Over elke activiteit schrijven de reporters dan een recensie. Denk niet dat de recensies onprofessioneel en kinderachtig zijn. Neen, ze zijn behoorlijk professioneel en bijzonder goed geargumenteerd, zoals het echte cultuurjournalistiek beaamd.

De recensies werken ook met een puntensysteem. Een stuk kan maximaal 5 sterren verzamelen. Daarmee doet de site ook aan agendasetting. CJP geeft je tips over wat je zeker moet zien of moet bezoeken. Ze willen de lezer informeren over waar de beste stukken te zien zijn en naar wat je zeker en vast niet moet gaan. Ik vind vooral de banner bovenaan de site een groot pluspunt aan de site. Als je eventjes wat wilt lezen over cultuur en je hebt niet veel tijd dan kan je daar de drie belangrijkste items bekijken.

In de bioscoop

De Banner bovenaan de pagina
In die banner bovenaan de site vind je ook iedere maand de filmtoppers voor deze maand. Daar somt CJP de films op die je zeker moet gezien hebben en geven daarbij een korte maar degelijke argumentatie. Je kunt er ook de verschillende trailers bekijken. De site zet dus ook zeer hard in op crossmedialiteit. Je kunt er heel veel filmpjes bekijken van youtube, in de artikels staan vaak links naar andere sites (ook vaak sites van andere jongerenplatformen zoals stampmedia of cutting edge), een twitterfeed onderaan de pagina en de site is ook zeer actief op facebook.

Genre per genre

Voor wie enkel informatie wil vinden over een bepaald genre zoals muziek, film of games, vindt bovenaan alle subgenres. Zo kun je de artikels lezen die enkel tot jouw interessegebied horen. En voor wie enkel iets wil horen over zijn of haar eigen regio ken terecht op het tablad regio. Daar wordt het cultuurnieuws opgesplitst volgens de provincies, maar Gent en Hasselt worden nog eens speciaal uitgelicht. Dat vind ik persoonlijk zeer handig voor studenten. Als Gentse student is het handig om te weten welke cultuuractiviteiten je kunt bezoeken deze week.

Even samengevat, de pluspunten van CJP.be zijn absoluut de agendasetting en de crossmedialiteit. Je bent altijd up-to-date als je aandacht deze site volgt. Een klein minpuntje is misschien dat de site niet vaak ververst wordt. Daarmee bedoel ik dat er niet dagelijks nieuwe artikels op verschijnen. Zeker in de blok, wanneer de meeste redacteurs waarschijnlijk aan het studeren zijn, ligt de site nogal stil. Het is dus een site die je niet dagelijks kunt checken, maar om de week er eens een blik op werpen is toch de moeite waard.

Voor wie zelf eens een kijkje wil nemen op de site van CJP, klik hier!

Geen opmerkingen: